Slider

Na Kuchyňku za majestátním rozhledem

Brdy | Únor 2023

Přírodní rezervace Kuchyňka. Foto (2×): Jaroslav Hodrment

Vpravo od lesní silnice spojující Bukovou u Příbramě a Hostomice najdeme výrazný hřeben, tvořený Malým vrchem (628 m) a Kuchyňkou (636 m). Opravdu zajímavou vlastností tohoto hřebene je možnost dálkového rozhledu, a to jak k jižním pohraničním horám (Šumava, Novohradské Hory), tak i k pohraničním horám severním (zejména pásmo Krušných či Lužických hor). Za vhodného počasí odtud máme fascinující možnost přehlédnout českou kotlinu od severu k jihu a naopak.

Přírodní rezervace Kuchyňka se rozkládá na jižním suťovém svahu stejnojmenného vrcholu. Má rozlohu přes 21 ha a slouží k ochraně přirozeného suťového lesního ekosystému, zejména prastarých dubů, buků a javorů či lip. Je to místo majestátní a velebné, které rozhodně stojí za to navštívit.

K Malému vrchu a Kuchyňce se nejspíše vydáme z výše zmíněné komunikace Buková u Příbramě – Hostomice. Na vrcholu stoupání je křižovatka, zvaná Nad Provazcem, kde je možno také zaparkovat. Křižovatku protíná červená turistická značka. Západním směrem se odtud můžeme vydat k tajuplnému Provazci, Komorsku či vrcholu Písek.

Východně se po červené vypravíme k nedalekému Malému vrchu. Na jeho jižních či severních svazích nalezneme rozsáhlé mýtiny, umožňující výše zmíněný za příhodného počasí opravdu majestátní rozhled. Přes nízké sedlo dorazíme na hřeben Kuchyňky. Vpravo prudce klesá těžko schůdný suťový les přírodní rezervace. Levý povlovnější svah je zalesněn převážně smrkovým porostem.

Na červené poté níže dorazíme na křižovatku s názvem Čtyřmezí, která je od roku 2014 označena umělecky pojatým kovovým kruhem zapuštěným v zemi. Naznačuje zde setkání katastrů čtyř obcí – Dobříše, Hostomic, Bukové a Rosovic. Na kruhu jsou vyznačeny výseče směrů k příslušným obcím. Je to takové pěkné inspirující místo. Odtud se můžeme vydat do výchozího bodu po neznačené silničce, vedoucí zpět, tentokrát pod svahem rezervace kolem Fabiánovy studánky.

Červená turistická značka, vedoucí přes Malý vrch, Kuchyňku a Čtyřmezí, pokračuje dále do území Hřebenů. Za předěl mezi Brdy a Hřebeny bývá obvykle pro zjednodušení považováno údolí Litavky, geologická hranice je však posunuta více severovýchodním směrem. Přírodní park Hřebeny je další významné, turisticky zajímavé území rozsáhlé Brdské vrchoviny.

Jaroslav Hodrment

Výlet v kostce

• Oblast: Brdy
  • GPS start: křižovatka Nad Provazcem
  • Trasa: Nad Provazcem – Kuchyňka – zpět pod rezervací, mapy.cz/s/kepapagucu
  • Vzdálenost: 7,5 km
  • Typ: pro pěší
  • Náročnost: střední
  • Značení: červená, zpět neznačená lesní cesta
  • Zajímavosti: Čtyřmezí

Líbil se vám tento článek?